B-Mama

Żywienie dla przyszłości maluszka

Autor: Agnieszka Kałuża - dietetyk, higienistka stomatologiczna

Ciężko jest wybrać, które składniki odżywcze zawarte w pokarmach są najistotniejsze dla prawidłowego rozwoju Twojego maluszka. Oto kilka z nich wybranych przeze mnie.

 

1.Kwas foliowy zapobiega powstaniu wad cewy nerwowej, rozszczepowi kręgosłupa, wodogłowiu, bezmózgowiu u dziecka, wpływa na prawidłowy rozwój układu nerwowego; jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krwiotwórczego i rozwoju wszystkich komórek organizmu; znajdziemy go w zielonych warzywach liściastych, pomarańczach, kiwi, pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, jajach, kiełkach, wątrobie; do 12 tygodnia ciąży konieczna jest dodatkowa suplementacja tą witaminą; foliany są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury, promieni słonecznych oraz kwasowość

 

2.Witamina E pomaga utrzymać ciążę, zapobiega poronieniom; naturalny przeciwutleniacz; znajdziemy ją w pełnoziarnistym pieczywie, ciemnolistnych warzywach, olejach roślinnych; wrażliwa na działanie tlenu i ogrzewanie w temperaturze ponad 200 stopni C

 

3.Witamina C chroni przed anemią, pomaga we wchłanianiu żelaza, stymuluje wytwarzanie kolagenu, bierze udział w syntezie hormonów; znajdziemy ją w owocach (porzeczki, jagody, maliny, truskawki, cytrusy) i warzywach (jarmuż, kapusta kiszona, natka pietruszki, pomidory, ziemniaki, sałata); najmniej trwała witamina

 

4.Witamina D pomaga przyswajać wapń, bierze udział w tworzeniu kośćca dziecka, niezbędna do prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforanowej; znajdziemy ją w tłustych morskich rybach, produkty roślinne na ogół nie zawierają tej witaminy, tworzy się w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego

 

5.Witamina A co ważne w formie retinolu jest toksyczna dla płodu powoduje jego uszkodzenia; unikać należy tranu i wątróbki; spożywać należy beta karoten zawarty w żółtych, pomarańczowych i czerwonych owocach oraz zielonych warzywach oraz produkty mleczne; bierze udział w prawidłowym procesie widzenia i różnicowaniu komórek nabłonkowych, odpowiada za budowę naskórka i skóry, syntezę hormonów kory nadnerczy, wydzielanie tyroksyny z tarczycy

 

6.Witamina K odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi, zapobiega krwawieniom i krwotokom wewnętrznym; znajdziemy ją w brokułach, szpinaku, avocado, serach

 

7.Żelazo niezbędne do budowy komórek, czerwonych ciałek krwi, zapobiega anemii, kawa i herbata utrudniają wchłanianie żelaza, najlepiej przyswajalne znajdziesz w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięsie czerwonym, drobiu, wątróbce); jego dobrym źródłem są również otręby i płatki owsiane, pestki dyni, pistacje i suche nasiona roślin strączkowych oraz suszone owoce

 

8.Wapń niezbędny do budowy kości, składnik zębów, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie serca i układu nerwowego płodu; znajdziemy go w produktach mlecznych, migdałach, suszonych figach, orzechach, zielonolistnych warzywach, maku

 

9.Magnez odpowiada za rozwój układu nerwowego, zapobiega nadmiernej kurczliwości mięśni, drgawką, redukuje ryzyko porodu przedwczesnego i rzucawki u matki; znajdziemy go w kaszach, płatkach, otrębach, suchych nasionach roślin strączkowych, orzechach i pestkach

 

10.Jod niezbędny do prawidłowego rozwoju tarczycy, odpowiada za prawidłową gospodarkę hormonalną, zapobiega przedwczesnemu porodowi, wpływa na rozwój mózgu, niedobór powoduje niedorozwój umysłowy; znajdziemy go w rybach morskich, soli kuchennej, niektórych warzywach rosnących w glebie bogatej w jod

 

11.Cynk niedobory powodować mogą niską masę urodzeniową, znajdziemy go w pestkach słonecznika, owocach, warzywach, pełnym ziarnie

 

12.Kwasy omega 3 znajdziemy je w orzechach włoskich, siemieniu lnianym, olejach roślinnych, tłustych rybach morskich; naturalnie występują w tłuszczach ryb morskich i owocach morza; kwas DHA zalecany jest w ciąży w dawce 500-600mg odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu i oczu, zmniejsza ryzyko porodu przedwczesnego, poprawia parametry urodzeniowe płodu; najbezpieczniejsze są preparaty dla kobiet w ciąży zawierające odpowiednią dawkę kwasu

 

Piśmiennictwo:

Żywienie człowieka; Podstawy nauki o żywieniu; Pod red. J. Gawęcki; PWN

Dietetyka; Żywienie zdrowego i chorego człowieka; H. Ciborowska; A. Rudnicka; PZWL

 
  • Telefon

    +48 531 888 794

  • Adres

    ul. gen. Józefa Hallera 64B/1  

    40-320 Katowice

  • Mail
    biuro@b-med.com.pl
Ta strona korzysta z plików Cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności